Challenger

المپیاد کامپیوتر , الگوریتم , برنامه نویسی , ترکیبیات , گراف , ....

Challenger

المپیاد کامپیوتر , الگوریتم , برنامه نویسی , ترکیبیات , گراف , ....

Challenger
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

قطع نامه

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵ ق.ظ

توجه! توجه! 

این پست(قطع نامه!) با هماهنگی جهان نوشته شده و خواهشمند است به توصیه های آن توجه کافی را مبذول (!) بدارید:


1. در بیست و اندی دوره المپیاد کامپیوتر که برگزار شده تنها یک بار کف بالای 50 از 100 رفته و آن نیز دوره بیستم بود که اگر پرسش هایش را دیده باشید بسیار ساده بوده و کف بین 50 - 55 بوده پس وقتی بحث از درصد متمعن برای قبولی مطرح است با دقت خوبی می توان گفت درصد بالای 50 از 100 قبولی حتمی در پی دارد! و این گونه افراد نگرانی ای نداشته باشند!


2. با حرف هایی که از افراد بسیار معتبر و حتا سازندگان (طراحان) پرسش ها شنیدیم احتمال این که کف بالای 50 از 100 رود بسی اندک بوده و همچنین احتمال این که کف زیر 35 رود نیزهم بسی اندک بوده! در این مورد نظر شخصی مطرح نشده و این پرس و جو صرفن به دلیل آرامش نسبی شما انجام شده است.


3. با توجه به موارد بالا توصیه ما اینست که اگر فکر می کنید بالای 50 می شوید با آرامش به ادامه کار بپردازید ولی آنقدری از نهایی ها غافل نشود و یک حد حداقل 16 (در مورد معدل) مد نظر داشته باشید و متمعن باشید خیلی وقتتان را نخواهد گرفت. در نظر بگیرید که هنوز تا طلا راه مانده است. :)


4. دوباره با توجه به موارد بالا توصیه ما اینست که اگر فکر می کنید زیر 35 می شوید بهتر است کمی بیشتر به نهایی بپردازید ولی باز هم کاملن غافل از مرحله سوم نباشید و در حد روزی دو سه ساعت کار کنید. حواستان باشد اجازه ندهید معدلتان خراب شود که تاثیر مستقیمی در کنکور خواهد داشت :) یادتان باشد حق ناراحت شدن را به شما نمی دهیم :{ و از نظر ما کاملن غیرمنطقی است ;)


5. اگر بین این دو عدد هستید توجه کافی به المپیاد و نهایی داشته باشید. در حد توصیه ما معدلتان را روی دست کم 18 بنا گزارید و توجه کاملی هم به المپیاد داشته باشید که اگر قبول شوید احتیاج بیشتری به نمره مرحله سوم خواهید داشت برای رسیدن به دوره. تلاش خود را مضاعف کنید  و به چیزهای خوب فکر کنید :)

6. اگر سال دومید توجه کنید تمام این توصیه ها برای سال سومی ها بود. شما که امتحاناتتان نهایی نیست صرفن برای قبولی بروید مگر این که خود اصراری بر معدل دارید! کاری هم به نتیجه مرحله دوم نداشته باشید و تلاشتان را در هر صورت بکنید :)


7. از تلاش دوست خوبمون سید محمدامین خدایی که پاسخگوی شما بودند (و هستند) و وحید شمس الدینی که اگر این دو تن نبودند این وبلاگ غیرفعال می ماند در این ایام، بسیار تشکر می کنیم (من و جهان الان داریم این کارو می کنیم!) و امیدواریم با وجود چنین آدم هایی از نسل های بعدی حتا! که بی هیچ چشم داشتی به کمک ما می شتابند چلنجر پای بر جا بماند و محفلی صمیمی و مفید برای شما و المپیاد باشد.


8. با توجه به صحبت هایی که شد، زین پس بحث در مورد کف درین وبلاگ ممنوع اعلام می شود! و کامنتایی با این محتوا از مصادیق کامنت های ناجور بوده و حذف خواهند گردید. :) ولی کماکان می توانید راه حل های خود را ارائه دهید و به گفت و گو در مورد آن ها بپردازید! حواستان باشد این کار به نفع شما و برای آرامش شماست! :)


9. در آخر، اگر به حرف های من و جهان نمی توانید اعتماد کنید، مجبور به این کار نیستید :) ولی ما دوست نداریم دیگر با بحث در مورد کف، ناآرامی هایی پدید آید.


10. همین ... التماس دعا ... یا علی. :)

موافقین ۵ مخالفین ۱ ۹۳/۰۲/۱۳
بنیامین دلشاد

نظرات  (۱۳)

خب . من بالای 150 میشم پس قبولم دیگه ؟
مصحح ها چجوری نمره می دن ؟ یعنی اگه مثلن یه حالت خیلی کوچیک ! رو در نظر نگرفته باشی چه کسری از نمره رو کم می کنن ؟ 
عقده ای بازی در میارن !؟
پاسخ:
جهان : آقا ! از کلمات بهتری استفاده کن !
ان شاالله!
مصحح ها تقریبا خوب ولی سختگیرانه نمره میدن (نه به این معنا که گیر الکی بدن)، یعنی هرجا از چیزی در راه حل صرف نظر کرده باشید که بدیهی نباشه از دیدگاه مصحح نمره کسر میشه (البته هر بخش نمره‌ی مخصوص به خودشو داره) و اگه جایی از اثبات رو اشتباه کرده باشید یا کامل ننوشته باشید که کل اثبات به اون بستگی داشته باشه ممکنه بیشتر از حد انتظارتون نمره کسر بشه.
در هر صورت اگه راه حل روال منطقی ایی داشته باشه و درست باشه، قرار نیست نمره زیادی، بی خودی کم بشه ...
سلام
آقای بنیامین شما گفتید که اگه زیر 35 هستید در حد 2و3 ساعت کار کنید...
یعنی نظر شخصیتون اینه که اگه نمره بالای 50 یا 60 میشه بیش از 3 ساعت برنامه نویسی کنیم؟
اگه معدل و نمرات نهایی 17 یا 18 بشه تو کنکور تاثیر قابل توجهی نداره؟
ممنون...

پاسخ:
بنیامین: سلام.
اون دو سه ساعت واسه شرایطیه که در کل روزی 7 یا 8 ساعت دست کم درس بخونید (در حالت زیر 35)
بعدشم این که مبحث تراز رو نمی دونم باهاش اشنایی دارین یا نه. موضوع اینه که فاصله از میانگین می تونه شما رو خیلی جلو بندازه یا خیلی عقب! میانگین یه درسی مثل عربی خیلی وقتا منفی هم می شه واسه همین 80 درصد بزنی کللی کمک می کنه ولی یه چیزی مث نهایی که کلن 80 حالت ممکن داره (با اختلاف 0.25 از 0 تا 20) و ار هر عددی کللی هم داریم و میانگینش بالاس نمره 18 خیلی شمارو عقب نمی اندازه. تازه با فرض این که سهمیه هم دارین (بابت مدال) شرایط مساعدتری خواهید داشت :)
من این سوال رو قبلن هم پرسیدم ولی میشه این دفعه آقای جهان آرا جواب بدن :

میشه بگید سر این دو تا استدلال من چقدر نمره میگیرم :

توی 2 ب گفتم که یه گراف در نظر می گیریم که راس هاش وزنه ها و یال هاش مقایسه هاست . بعدش اومدم گفتم که وجود دور توی گرافمون فایده ای ندارم چون توی هر مولفه می تونیم بفهمیم که راس هامون از یه نوع هستن یا نه .
بعدش اومدم گفتم که خب پس گرافمون جنگله . بعدشم گفتم که مولفه های دو راسی نمی تونه تعدادشون بیشتر از یکی باشه چون ممکنه دو تا وزنه ی نیم گرمی توی یکدومشون باشه . ولی یه اشتباه کردم (:( ) و گفتم که تعداد مولفه های یه راسی نمی تونه از یکی بیشتر باشه چون اگه یه مولفه ی دو راسی و دو مولفه ی یک راسی داشته باشیم هم ممکنه نیم گرمی ها توی مولفه های یه دونه ای باشن . من فقط یه حالتو در نظر نگرفته بودم و این بود که اصن مولفه ی دو راسی نباشه و دو تا مولفه ی یه راسی باشه . بعدم اومدم یال ها رو جمع کردم و شد 2n-1 

الآن چقدر نمره کم میشه ازم ؟

سوال  4 : توی این سوال اومدم یه لمیو ثابت کردم که به گفته ی دوستام توی اثبات ازش استفاده کردن و اون این بوده که ترتیب حرکت دادن مهره ها تاثیر نداره و در هر مرحله می تونیم مهره ها رو بستگی به حرکات در جهاتی که هنوز باید در اون جهت حرکت کنن (چپ راست بالا پایین ) تا به مقصدشون توی ماشین گاوی برسن حرکت بدیم .
بعدشم یه چیز دیگه گفتم که فکر کنم کلا اشتباهه . گفتم که می تونیم مقصد دو تا مهره رو با هم عوض کنیم طوری که مجموع حرکات افقی تغییری نکنه به شرطی که دو مهرا در ابتدا روی یک ستون باشن . (و احتمالا بازم غلط ! )گفتم که میایم مهره ها و مقصد ها رو به ترتیب شماره ی سطر مرتب می کنیم و مقصد جدید رو برای هر مهره همون مقصد در همون جایگاه (منظورم اینه که مثلن مهره ی 5 ام از لحاظ عرض به نقطه ی 5 ام از لحاظ عرض بره ) بعدشم گفتم که خب این جایگشت ایجاد می کنه نسبت به ماشین گاوی که مولفه هاش دورن  و خب ما توی هر دور مقصد ها رو با هم عوض می کنیم و وقتی هر مهره ای به سطر جدیدش رسید شروع به حرکات افقیش می کنه . فکر می کنم توی این تیکه که به هم ستون بودن توجه نکردم یه باگ اساسی بخورم ( یا فکر کنم کلا راهم غلط بوده )
آخرشم گفتم اول همه ی مهره ها رو فقط در جهت عمودی حرکت می دیم و بعدش این تغییر مقصد ها رو انجام می دیم و مهره ها رو می فرستیم توی سطر مقصد و بعدشم حرکات افقی مهره ها

از این سوال چقدر میگیرم (به لم توجه کنید :) )

و یه سوال دیگه : توی سوال 2 من بعضی وقتا اشتباهن به جای کلمه ی وزنه از سکه استفاده کردم (و اینم مطمئن نیستم ولی شاید گاهی از کلمه ی تقلبی استفاده کردم جای وزنه ی نیم گرمی ) بابت این موضو ازم کم میشه ؟
از 45 درصد شد 50 درصد ؟ :(
پاسخ:
بنیامین: خب این سقفه کفه! یه عددی که احتمال قبول نشدن باهاش نباشه تقریبن :) وگرنه 45 - 50 بازه ای با احتمال قبولی خوبیست :)
سلام. برای م3 توضیح می دید چی کنیم ؟
شما برای نهایی هاتون چی کردید ؟ 
کنکور خوش می گذره :) 

ولی یه سوال (هرچند که به احتمال زیاد خودم جوابشو خواهم فهمید ! ): فرق کنکور با المپیاد چیه و تلاش برای کدومشون سخت تره ؟
پاسخ:
بنیامین: آزمون های نسبتن زیادی تو این مدت برگزار می شه. سوالایی هم هست که پارسال تا جایی که یادم میاد از عوامل باشگاه برای تمرین مرحله سوم روی یه وبلاگی می زاشتن به علاوه پراجکت اویلر و ... در مورد نهایی هم شب آزمون های سالای قبل نهایی رو (می فروشن درس به درس) و حفط کنید و تا جایی که وقت اضافه داشتید جاهای مهم درسو بخونید :) 
المپیاد چیزیه که هرکی توشه تقریبن به خاطر علاقس و این قشنگش می کنه ولی کنکور به خاطر دانشگاه بعدشه و این باعث می شه خود مسیر گاهی عذاب اور جلوه کنه :) کنکور رو اگه تو شرایط عادی بخونی برای رسیدن به دانشگاه خیلی ساده تر از المپیاده و اگرم بخوای از پیش تازه شروع کنی نمی گم سادس ولی سختیش شاید به اندازه دوره طلا باشه. :) این که بعضیا فک می کنن المپیاد ساده تر بود دلیلش همین علاقس که سعی نمی کنن خودشونو علاقه مند به درسای مختلف کنکور نشون بدن. :) این با کمی تمرین حل می شه :)

_________________________________________________________
سید محمد امین : 
آدرس سایتی که بنیامین میگه : irprogramming.ir
به چیزایی که بنیامین گفت اینا رو هم اضافه کن : کانتست ها جدید و قدیم شاززز، امیرگوهرشادی،جی پک
به علاوه امتحان های م3 سال های گذشته

موفق باشید!
یا علی
آقا پایه یه استقرایی درست باشه به وضوح اما اثباتی که برا پایه اومده یه جوب ریز داشته باشه چند نمره از کل استقرا کم میکنه.  الان درین مورد 20 نمره داره استقرا؟
پاسخ:
جهان : اگه واقعا واضح باشه زیاد نمره کم نمیشه ... ولی باید واقعا واضح باشه ها :))
مثلا برای من پیش اومد پارسال، سوال 1 تو استقرا پایه واقعا بدیهی بود 5 نمره کسر شد :)
نه منظورم ازین که درسته به وضوح این بود که پایه اگر برقرار نبود حکم مساله درست نمیشد. من تا نصف اثبات پایرو درست رفتم اما یهو تو یه حالت خاص یه روشی گفتم که همه حالات رو جواب میداد به جز یه حالت. و با یه تغییر نسبتا ریز تو اون روش درست میشد. این اگر کل مساله 20 ننره باشه بیش از 10 نمره کم میکنه؟
لایک!
پاسخ:
بنیامین: لایک به خودت :)
آقای جهان آرا هنوز نیومدن ؟ 
لطفا جواب 6 تا کامنت بالاتر از اینو بدید !
سلام.
عاقا نمره ی من از 130 تا 160 میشه .
الان چی کنم (نهیی یا م3 یا هردو ! )

بعدشم من فک کنم کارم به اعتراض بکشه جون یه چیزاییو توی همون صفحه ولی خارج از اون مستطیله و بدخط نوشتم ! اون قسمتارو می خونن دیگه ؟ (حتی اگه بدخط باشه )
و برای بدخطی نمره کم می کنن ؟

کف مرحله سه چنده معمولا ؟ 
پاسخ:
جهان : به نظر من امتحان نهایی ها رو جدی بگیر.
پاسخ نامه ها اسکن میشه، اگه خیلی بیرون مستطیل باشه، شاید صحیح نشه.

هنوز که سوالای مرحله 3 رو کسی ندیده... چه فرقی داره کف معمولا چند باشه ؟ تو همه تلاشتو بکن !
سلام.
با تشکر از پیگیری های شما.....
اما نمیدونم چرا باتوجه به پرس و جو هایی که کردم فکر میکنم کف پایین 40 خیلی خوش بینانه باشه مثل کف 35 یی که پارسال جیپک حدس زده بود....
نمیدونم شاید هم این دوستان توهم این نمره های بالارو دارن یا شاید تصحیح ها امسال سخت گیرانه تر از پارسال باشه .... به هرحال فکر میکنم کف رو 45 اینا خوشبینانه باشه....
باز هم صحبت شما قطعا محترم تره...
پاسخ:
بنیامین: من نظرشخصیمو دخالت ندادم ولی تجربه ای که دارم اینو نشون می ده که خیلیم عجیب نیست. دو سال پیش وقتی همه کفو رو دیگه حداقل 35 از 100 اعلام کردن من با 26 قبول شدم! و این کف واقعن عجیب بود! و سال پیش که کمتر کسی فک می کرد کف دیگه بالای 42 اینا برسه و همه 40 اینا حدس می زدن حداکثر کف شد 45 ! قبول دارم که 35 خیلی خوشبینانس و شاید کف نزدیک 50 بشه واسه همینم گفتم بی خیال نهایی نشید :) 
خدا کنه کف همون 40 اینا باشه . پارسال هم تستیش آسون بود هم تشریحیش (و تازه تشریحیش تمراری هم بود ! )

خلاصه جونم براتون بگه که ما برای م3 کار سختی در پیش داریم 
حتی برای م نهایی :)
البته لازم به ذکر ما پارسال در وبلاگ الفی کف رو 45 تخمین زدیم با دلیل :)) و من شنیدم که یکی از اساتید تهران هم 45 اعلام کرده بودن حالا یادم نیست دقیقا کی ولی یادمه 45 شنیدم ....
در مورد دسال پیش هم یادمه اینجوری که تو کرمان میگفتن بچه ها (اخه اون موقع ها من اهل گشتن نبودم) کف رو رویه 50-60 نمره از 200 درنظر گرفته بودن و خوب یه چیزی که بود اون سال اگه یادتون باشه یه سوال ابهام داشت و من شنیدم خیلی با نامردی اون سوال رو صحیح کردن که کسی نمره نگیره به هر حال نمیشه چیز دقیقی رو گفت بستگی به مصحح و نوع نوشتن و .... خیلی چیزا داره....
حالا من نمیدونم شما سوالارو دیدید خودتون من اینجوری که شنیدم خیلی اسون بودن روز دوم و واقعا نا انید کننده بود حتی ...
ولی به هرحال حرف های شما کاملا منطقی اند و من نظرم رو میگم فقط :)
پاسخ:
بنیامین: من خودم سوالاتو ندیدم و نظر آدمایی رو شنیدم که خودم بهشون اعتماد داشتم مثلن آقای ابوالفضل اسدی. حتا اینم شنیدم که روز دوم آسون بوده و اینو هم شنیدم که روز اول بسیار دشوار بوده :) من فقط خواستم به این حرفا خاتمه ای بدم و بهتون بگم الان دیگه به فکر ادامه مسیرتون باشید حالا هرچی می خواد باشه :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی